«Արևմտյանները մոլագար կերպով Հայաստանը ներքաշում են փոխգործակցության տարբեր ձևաչափերի մեջ Անդրկովկասում և ոչ միայն Անդրկովկասում, այլև նրա շուրջը։ Այս ամենը որոշակի ուղղվածություն ունի ընդդեմ Ռուսաստանի, Իրանի և նույնիսկ Թուրքիայի: Սա հանգեցնում է Հայաստանի ողջ անվտանգության համակարգի վերաֆորմատավորմանը»,- հայտարարել է ՌԴ ԱԳՆ պաշտոնական ներկայացուցիչ Մարիա Զախարովան։               
 

«ԱԶԳԱՅԻՆՆ ԱՅՆ Է, ՈՐԸ ՀԱՄՈԶՈՒՄ Է, ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ ԷԼԻՆԵԼ ԱՐԴԻԱԿԱՆ ՈՒ ԿՐԵԼ ՄԻԱԺԱՄԱՆԱԿ ԱՎԱՆԴԱԿԱՆԸ»

«ԱԶԳԱՅԻՆՆ ԱՅՆ Է, ՈՐԸ ՀԱՄՈԶՈՒՄ Է, ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ ԷԼԻՆԵԼ ԱՐԴԻԱԿԱՆ ՈՒ ԿՐԵԼ ՄԻԱԺԱՄԱՆԱԿ ԱՎԱՆԴԱԿԱՆԸ»
27.11.2009 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրավունքը de facto»-ի հյուրն է կոմպոզիտոր ԱՐԱՄ ՍԱԹՅԱՆԸ
«ԻՆՏԵԼԻԳԵՆՏԸ ՇԱՏ ՓԽՐՈՒՆ ՄԱՐԴ Է, ԵԹԵ ՆԱ, ԻՐՈՔ, ԻՆՏԵԼԻԳԵՆՏ Է»
-Պարոն Սաթյան, ի՞նչ հարաբերության մեջ են հայ երաժիշտները և քաղաքականությունը:
-Արթուր Օնեգերը 1953 թվականին գրել է, թե ֆրանսիացի կոմպոզիտորները զերծ են քաղաքականությունից և, իրենց բարձրությանը հարիր, գրում են երաժշտություն: Ամեն մեկը պետք է զբաղվի իր գործով: Ինտելիգենտը շատ փխրուն մարդ է, եթե նա, իրոք, ինտելիգենտ է: Շատ հաճախ չի մերվում իրականության հետ: Բոլշևիկյան հեղափոխության ժամանակ ինտելիգենցիան ոտնատակ եղավ: Նույնն էր և վերջին տեղաշարժերի ժամանակ` անկախացում, Ղարաբաղ, պատերազմ: Ինտելիգենցիայից միշտ պահանջում են ավելին, քան նա կարող է: Ինտելիգենտը ձգտում է չնեղացնել ոչ ոքի, ավելորդ ոչինչ չասել ու չանել: Իսկ բռի մարդիկ իրենց ամեն ինչ թույլ են տալիս, նրանց չեն հետաքրքրում ինքնասիրության, մարդու էության հետ կապված հարցերը: Մենք շատ տաղանդավոր ժողովուրդ ենք, և գնալով մեր մեջ ավելի մեծ ու նոր ուժեր են բացահայտվում: Բայց կա մի մտավախություն. մեր տաղանդներն այստեղից գնում են: Թեև դա էլ ունի իր լավ կողմը: Երբ ադամանդը ճիշտ շրջանակի մեջ է դրվում, երևում է նրա փայլը: Սիրում ենք հպարտանալ Արամ Խաչատրյանով, Վիլյամ Սարոյանով, Արշիլ Գորկիով: Եթե նրանք համապատասխան «շրջանակը» չունենային, չէին դառնա այն, ինչ դարձան: Նրանք, շնորհիվ իրենց տաղանդի, կարողացան կայանալ ճիշտ շրջապատում: Այսօր էլ երաժիշտների մեծ հոսք կա Հայաստանից: Գնացողները դրսում միջազգային մրցույթների դափնեկիրներ են դառնում, ճանաչում են ձեռք բերում, ու այստեղ դա մարդկանց չի հետաքրքրում: Ներսում մենք մերը չենք սիրում: Բայց եթե վաղը կարողանան մեծ բարձունքների հասնել, կսկսենք հպարտանալ մեր անվանի հայրենակցով:
-Մոտավորապես 20 տարի առաջ մի հանդիպման ժամանակ ասացիք, թե հայ էստրադայի ապագան կապվում է Գեորգի Մինասյանի և Զառա Տոնիկյանի հետ: Երկուսն էլ անկախությունից հետո գնացին Հայաստանից: Հայ էստրադան գլխատվե՞ց:
-Չեմ կարծում, թե գլխատվեց: Հայ ժողովուրդը, իսկապես, շատ տաղանդավոր է: ՈՒղղակի խառը իրավիճակներում երկրից դուրս եկան այն մարդիկ, ովքեր կարողացան կողմնորոշվել և սարքել (չեմ ասում՝ ստեղծագործել) այն երաժշտությունը, որը տվյալ պահին պետք էր: Հայտնի խոսք է՝ տաղանդավորներին պետք է օգնել, անտաղանդներն իրենք իրենց ճանապարհը կգտնեն: Այդպես էլ ստացվեց: Երբ խոսում ենք այսօրվա մեր էստրադայի մասին, չպետք է ժխտենք, որ տաղանդավոր մարդիկ կան: Ես համոզված եմ դրանում, տեսնում եմ նման մարդկանց: Բայց իմ ասած շրջանակը, միջավայրը չկա: Առաջ երգիչները գտնվում էին կոմպոզիտորի խիստ հսկողության ներքո: Մի գոռոց, մի ավելորդ ելևէջ, մի ամերիկանիզմ չէր կարող սպրդել նրանց կատարման մեջ: Հիմա, քանի որ ամեն մեկն անում է ուզածը՝ զոռ տված իր խելքին, մտածելակերպին, չենթարկվելով որևէ վերահսկողության, իրեն իրավունք է վերապահում և՛ գոռալու, և՛ ամերիկական ու թուրքական ելևէջներ ներմուծելու... Պրոֆեսիոնալն իրեն նման բաներ թույլ չի տա, դուրս չի գա կոմիտասյան սկզբունքներից, մեր լադային միջավայրից: Իհարկե, կարող է ունենալ նաև եվրոպական ազդեցություններ (բնական է, մենք ապրում ենք մեծ երկրագնդի վրա, որտեղ մերվում են տարբեր մշակույթները): Երբ չկա հսկողություն, ստացվում է անհասկանալի մի բան: Հսկողություն ասելով՝ նկատի չունեմ սովետական դիկտատուրան: Խոսքը պրոֆեսիոնալների հսկողության մասին է, որովհետև պրոֆեսիոնալը թույլ չի տա այն, ինչը կարող է թույլ տալ սիրողը: Հիմա երեխաներն անընդհատ եվրոպական երաժշտություն են լսում կամ խայտառակ ռաբիս: Դաստիարակվում են դրանցով: Իսկ ականջը պիտի սովորի ճիշտ երաժշտության, դաստիարակվի լավ երաժշտությամբ: Թե՛ խորհրդային շրջանի, թե՛ արդի հայ դասական երաժշտությունը տարբերվում է մնացած դպրոցներից: Այն շատ բարձրարժեք է: Բայց չի կարելի միայն նրա շրջանակներում պարփակվել: Մեր երեխաները պիտի կարողանան դուրս գալ միջազգային ասպարեզ, ներկայանալ այնտեղ, հասկանալ դրսի անցուդարձը, որպեսզի մեր երաժշտարվեստը նորովի ներկայացնեն աշխարհին:
«ՊՐՈՖԵՍԻՈՆԱԼԻՆ ՀԵՏԱՔՐՔՐՈՒՄ Է, ԹԵ ԻՆՉ ԵՎ ԻՆՉՊԵՍ Է ԱՆՈՒՄ ՄՅՈՒՍ ՊՐՈՖԵՍԻՈՆԱԼԸ»
-Հայաստանի մասնակցությունը «Եվրատեսիլ» միջազգային մրցույթին, մասնավորապես՝ մեր մասնակիցների ընտրության մեխանիզմները Ձեզ գոհացնո՞ւմ են:
-Շատ անգամ տեղյակ չեմ լինում, թե ինչ է այնտեղ կատարվում: Ինձ մի քանի անգամ նամակով հրավիրել են մասնակցելու մրցույթի ընտրական փուլին: Բայց երբ իմացել եմ, թե ով է հավակնում գնալու «Եվրատեսիլ», բնականաբար, հրաժարվել եմ: Վերջին «Եվրատեսիլում» (ոչ մանկականում) Անգլիայի մասնակցի երգը գրել էր Էնդրյու Լլոյդ ՈՒեբերը: Իհարկե, մասնակիցը չստացավ մրցանակ, բայց կարևորն այն է, թե անգլիացիներն ինչ վերաբերմունք ունեցան իրենց մասնակցության հարցին: Նրանք երգը պատվիրեցին գրել փոփ երաժշտության իրենց դասական հեղինակին: Այսպես պետք է լինի: Մեզ մոտ այլ կերպ պիտի կատարվեն ընտրությունները, պիտի ստեղծվի երգ՝ հատուկ կատարողի ձայնի համար: Ես ժամանակին իմ երգերը գրել եմ կոնկրետ Ռաիսա Մկրտչյանի, Գեորգի Մինասյանի, Զառա Տոնիկյանի, Սյուզան Մարգարյանի, Նադեժդա Սարգսյանի, այլոց համար: Ամեն ձայն ունի իր սպեցիֆիկան, երգը պետք է հարմար լինի երգչի ձայնային տվյալներին: Յուրաքանչյուր մրցույթի պետք է մասնակցել, անշուշտ: Մարդը, երկիրը պետք է իմանան, թե որ տեղում են, ինչքանով են համապատասխանում համաշխարհային հովերին, ինչ է կատարվում աշխարհում: Չէ՞ որ տեղեկատվական դաշտը բավական ընդարձակ է: Բայց այս ընդարձակ դաշտում մենք չպետք է կորցնենք ազգայինը: Վերջին «Եվրատեսիլում», իմ կարծիքով, մենք չափն անցանք: Ինչքա՞ն կարելի է դուդուկ նվագել, միևնույն ռիթմերը հնչեցնել: Թող մի քիչ էլ նոր, տարբեր մտածողություն լինի: Յուրմալայում 1986 թվականին Նարինե Հարությունյանն իմ երգերով 1-ին մրցանակի արժանացավ: Երգում էր հայերեն: Ռայմոնդ Պաուլսը զանգահարել ինձ, զարմացած ասում էր. «Յոթ անգամ լսել եմ, ո՞նց ես գրել այդ երգը»: Պրոֆեսիոնալին հետաքրքրում է, թե ինչ և ինչպես է անում մյուս պրոֆեսիոնալը: Եթե մի տնտեսուհի լավ տոլմա է եփում, մյուսն անպայման հետաքրքրվում է, թե ինչպես է եփել, ինչ համեմունքներ է օգտագործել: Շատ կարևոր բան է հայերեն երգելը: Երբ երգում են հայերեն, ճիշտ առոգանությամբ, լինում է ճիշտ մտածողություն: Լեզուն թելադրում է մեղեդային գիծը: Այսօրվա էստրադան այդպիսի բաներին ուշադրություն չի դարձնում: Մենք հաճախ լսում ենք հայերեն երգեր, որոնք կարելի է կատարել ցանկացած լեզվով, ու դրանից ոչինչ չի փոխվի, որովհետև մտածողությունը հայեցի չէ: Անվերջ խոսում ենք ազգայինի, հայկականի մասին: Իսկ ազգայինն այն է, որը համոզում է, կարողանում է լինել արդիական ու կրել միաժամանակ ավանդականը:
-Մեր գրեթե բոլոր ստեղծագործական միություններում ձևավորվել է «ընդդիմադիրների բանակ»: Դուք Հայաստանի կոմպոզիտորների միության ընդդիմադիրներից եք: Ի՞նչն է Ձեր մեջ դժգոհություն հարուցում:
-Կոմպոզիտորների միությունը չի գործում: Այս տարի եղավ համագումար: Համագումարից հետո ոչ մի նիստ չի եղել, վարչություն, հանձնաժողով չեն ընտրվել: Անհասկանալի է, թե ինչ է անում միությունը: Ամեն մեկս մեզ համար մեր գործերն ենք անում, իսկ միության քողի տակ ինչ-որ անձնական հարցեր են լուծվում: Ինձ համար արդեն անհետաքրքիր է այդ միությունը, որովհետև ես իմ գործերն անում եմ` անկախ նրանից: Իսկ միությունը պատկերացնում եմ այլ կերպ: Եթե խոսում ենք փոփոխության մասին, ուրեմն այդ փոփոխությունը պիտի լիներ հօգուտ պրոպագանդայի, հօգուտ դրսում հայ երաժշտությունը ներկայացնելու: Անընդհատ այստեղ բերում են արտասահմանյան երաժիշտների, կազմակերպում նրանց համերգները, դրա վրա ծախսում մեծ գումարներ: Թող նաև մերոնց տանեն-ներկայացնեն արտասահմանում: Ինչո՞ւ կարելի է դրսից հրավիրել, իսկ ներսիններին չտալ դրսում ներկայանալու հնարավորություն: Մենք հաճախ խոսում ենք տեղեկատվական դաշտի մասին, շեշտում, որ ղարաբաղյան հարցում տանուլ ենք տալիս տեղեկատվական պատերազմում: Նույնը կատարվում է արվեստում, երաժշտության մեջ: Իսկ դրա մեղավորը կոմպոզիտորների միությունն է: Մեղավոր է նաև երաժշտական ժանրերի զարգացումը չխթանելու հարցերում, մի բան, որին ինքը կոչված է: Այսօր բոլորս ենք տեսնում, թե ինչ վիճակում է երգարվեստը: Մեզ մոտ չեն ստեղծվում սիմֆոնիկ գործեր: Մենք հաղթել ենք պատերազմում, բայց մինչև հիմա որևէ երաժշտական բեմական ստեղծագործություն չի պատվիրվել այդ թեմայով: Սա պատմություն է, ինչո՞ւ չպիտի դրան անդրադառնան, ինչո՞ւ մի բալետ, օպերա չպիտի ստեղծվի: Այստեղ միության խնդիրը չէ միայն, այլև մտածելակերպի: Մենք մոռանում ենք, որ առանձին պետություն ենք, որ ուզում ենք ինքնուրույն, կայացած երկիր դառնալ: Դրա համար պետք է մեծ ուշադրություն դարձնել արվեստին: Իսկ այսօր մեխանիզմները չեն աշխատում: Ինչքա՞ն կարելի է տեղական մտածելակերպով, տեղական հայեցակարգով հարց լուծել:
«ԲԱՆԱԿԻՑ ՀԵՏՈ ԵՐԿՐՈՐԴ ՄԱՐՏՆՉՈՂ ՕՂԱԿԸ ՄՇԱԿՈՒՅԹՆ Է»
-ՈՒզում եք ասել, որ մենք տուժում ենք նաև ոչ մշակութային` քաղաքական, դիվանագիտական, տնտեսական հարցերում, որովհետև մեր մշակութային կյանքում չլուծված խնդիրնե՞ր կան:
-Անշո՛ւշտ, տուժում ենք: Կարծում եմ, ամենակարևոր օղակը պետության, ժողովրդի կյանքում բանակն է: Բանակից հետո երկրորդ մարտնչող օղակը մշակույթն է: Եթե մշակույթը չլինի, բանակն արդեն պետք չէ: Առանց բանակի մեզ մշակույթը պահել է դարեր: ՈՒ հիմա այդ դաշտը կամաց-կամաց սպառվում է: Այսպես մենք կձուլվենք, կդառնանք ուրիշ ազգերի նման մտածող, մեր դեմքը չունեցող զանգված: Ամբողջ աշխարհում է ընթանում գլոբալիզացիայի գործընթացը: Էստրադային երաժշտության մեջ ամենուր գերիշխող են ամերիկյան տարրերը: Դա է ընդունված, ու բոլորը նույն բանն են անում: Ես հասկանում եմ, փող է պետք, ուրեմն պիտի անեն: Բայց փող ունենալու այլ ճանապարհներ էլ կան: Կարող են, օրինակ, բանկ թալանել:
-Մեր մտավորականությունը որքանո՞վ է մասնակցում հանրապետության ներքաղաքական անցուդարձերին:
-Մտավորականությունը ոչ մի դերակատարություն էլ չունի դրանցում: Որովհետև մեզ մոտ ամեն ինչ արվում է նախապես գծված պլանով: Կան մարդիկ, ովքեր, երաժշտության լեզվով ասած, դամքաշի նման պահում են վիճակը, մյուսներն էլ ժամանակ առ ժամանակ արտահայտվում են, բայց այդ արտահայտությունները մնում են օդում: ՈՒ դու արդեն հոգնում ես, մտածում, որ եթե քեզ լսող չկա, ինչո՞ւ արտահայտվես, ինչո՞ւ ավելորդ գլխացավանք ունենաս: Ավելի լավ է քո գործն անես, ստեղծագործես, մեկ էլ մի օր քեզ կնկատեն, ինչպես հանկարծ սկսել են նկատել Նժդեհին: Ես ո՛չ քաղաքականության մեջ եմ ուզում մտնել, ո՛չ դիվանագիտության: ՈՒզում եմ համոզել մարդկանց, որ լսեն երաժշտություն, հավատան լսածին: «Լիլիթ» փոփ-օպերան գրելիս ինձ հարցրին, թե որն է դրա հիմնական գիծը: Ես պատասխանեցի` սեր, հավատ, հույս: ՈՒզում եմ` մարդիկ այս արժեքներին հավատան: Ոչ թե կուրորեն հավատան, հանուն կարիերայի հավատան, այլ իսկապես, հոգով հավատան: Երբեմն սովետական կարգերը քննադատում են ու մոռանում, որ այն ժամանակ լավ բաներ էլ են եղել: Մարդիկ հավատ ունեին: Ճիշտ է, հազար ու մի փորձությունների մեջ էին` ստալինյան բռնություններ, բանտ, աքսոր (իմ պապին էլ են տարել), բայց մարդիկ հավատում էին: Ինֆորմացիոն դաշտի բացակայության պայմաններում հավատում էին: Հիմա ինֆորմացիոն դաշտը կա, շատ բան են լսում, իմանում, բայց հավատ չունեն: Իսկ եթե չեն հավատում, եթե երաժշտությունը, գրականությունը չեն համոզում, ո՞ւմ են պետք: Ինչո՞ւ են տեսահոլովակ նկարում` ծախսելով 10-12 հազար դոլար, եթե դա ոչ մեկին պետք չէ: Որովհետև ճարվել է հովանավոր, տվել է գումարը` ստանալով դրա դիմաց ինչ-որ բան, ու հոլովակը նկարվել է: Այսօր արվեստագետ լինելը Հայաստանում շատ ցավալի և դաժան երևույթ է: Արվեստագետն անցնում է դժոխքով: Ընդունված է մտածել, թե արվեստագետը պիտի քաղցած լինի: Հավատացնում եմ` նրանց մեծ մասը հիմա քաղցած է: Անհարմա՛ր է:
-Ո՞րն է այդպես մտածելու հիմքը: Ենթադրվում է, որ քաղցած արվեստագետն ավելի լավ է ստեղծագործում, քան կո՞ւշտը:
-Չգիտեմ, բայց փաստ է, որ ոչ մի կոմպոզիտոր մեզ մոտ չի կարող ապրել ստեղծագործելով: Մեզանում շեղված է ամեն բան: Ոչ թե կոմպոզիտորին են վճարում երգ գրելու համար, այլ կոմպոզիտորն է վճարում երգչին, որ կատարի իր գործը: Ես հասկանում եմ, որ երգիչը պիտի վարձատրվի, բայց թե ով է կոմպոզիտորին վարձատրելու, հայտնի չէ: Ստացվում է փակ շրջան: Իսկ երգի ձայնագրությունը չի կարելի ուշացնել, որովհետև հնանալով` այն բարոյապես մաշվում է: Ափսոս է, երբ լավ երգը դուրս չի գալիս ասպարեզ: Ես կոնսերվատորիայի ընդունելությունների ժամանակ միշտ նախագահում եմ էստրադային բաժնի հանձնաժողովը: Կարող եմ հավատացնել, որ ունենք հիանալի երգիչներ, որոնք ոչ թե չեն զիջում այսօրվա էստրադայում երևացողներին, այլև գերազանցում են: Ավարտում, դիպլոմ են ստանում ու անելիք չունեն: Ամեն մի ձայնագրություն, ամեն մի հոլովակ գումար արժե: Մենք շատ ենք խոսում երիտասարդության խնդիրների մասին: Ես դարձել եմ կոմպոզիտոր, երբ առաջին անգամ կատարվել է իմ գործը` «Ջութակի կոնցերտը»: Դիրիժորը Ռաֆայել Մանգասարյանն էր, կատարողը` Հենրիխ Սմբատյանը: Գիտե՞ք, թե դա ինձ համար ինչ դպրոց էր: Մինչև չլսես, չես հասկանա, թե ինչ ես գրել: Այսօրվա երիտասարդները չգիտեն, թե ինչ բան է նվագախումբ, ինչ բան է սեփական ստեղծագործության կատարումը: Մենք շատ կատարողներ ենք պատրաստում կոնսերվատորիայում: Նրանք պետք է պարտավորված լինեն կատարելու երիտասարդ ստեղծագործողների գրած երաժշտությունը: Շատ հեշտ կարելի է այդ մեխանիզմն աշխատեցնել, բայց չենք աշխատեցնում: Իսկ դրսում պարտադիր պայման է ժամանակակից կոմպոզիտորների գործերի կատարումը` յուրաքանչյուր քննաշրջանում: Առանց դրա գնահատական չեն ստանում: Բոլոր առաջադեմ երկրներում այդպես է, ինչո՞ւ չհետևենք նրանց օրինակին: Նույն սկզբունքը գործում է ռադիոյում: Այսօր մեր ռադիոյով հազարից մեկ կարող ենք լսել դասական երաժշտություն: Հեռուստատեսության մասին չեմ էլ խոսում: Սա դաստիարակության խնդիր է: Պետք է պետական մոտեցում լինի այս հարցին: Թող մի որոշակի ժամի բոլոր հեռուստաալիքները 20-30 րոպե հաղորդեն միայն դասական երաժշտություն, այնպես, որ մարդիկ այլ բան լսելու հնարավորություն պարզապես չունենան: Սա դաստիարակության լավագույն ձևը կլինի: ՈՒղղակի պետք է ցանկություն ունենալ, ձևերը միշտ էլ կգտնվեն: Պետք է ղեկի մոտ լինեն գիտուն մարդիկ:
-Գիտունների բացակայությունը միայն երաժշտությա՞ն ասպարեզում է, թե՞ նաև երկրի ղեկի մոտ կանգնածների:
-Կարծում եմ` երկրի ղեկավարի կողքին պիտի լինեն այնպիսի մարդիկ, ովքեր կարողանան նրան ճիշտ խորհուրդներ տալ: Բայց ես մեր ղեկավարների կողքին տեսնում եմ պատահական մարդկանց, ովքեր, եթե անգամ ձև են անում, թե աշխատում են, իրականում կապ չունեն իրենց վստահված գործի հետ:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1478

Մեկնաբանություններ